Hur funkar tjänsten?
Störningsjouren fungerar som hyresvärdens förlängda arm.
Så här fungerar tjänsten i korthet för dig som hyresvärd:
- Din hyresgäst ringer ert journummer
- Hyresvärdens larmcentral kopplar honom/henne till Störningsjouren
- Störningsjourens larmcentral tar emot ärendet och gör en utredning av vad störningen består i.
- Störningsjourens larmcentral matar in alla uppgifter i sitt datasystem. I systemet har de även tillgång till ert fastighetsregister, som en gång per månad uppdateras via en fil som ni förmedlar.
- Störningsjourens larmcentral delegerar uppdraget till den personalstyrka som geografiskt är närmast störningen. Personalen har i sina bilar tillgång till samma datasystem där de ser alla uppgifter.
- För att få en uppdaterad lägesbeskrivning samt komplettera informationen kontaktar personalen i bilarna den störda hyresgästen per telefon.
- Vid behov ber personalen den störda hyresgästen om hjälp för att komma in i trappuppgången.
Eventuellt behöver personalen även komma in i lägenheten hos den störde. - Trygghetskonsulenterna konstaterar störningen och kontaktar den störande för att få störningen att upphöra.
- Trygghetskonsulenterna dokumenterar händelsen i sitt datasystem.
- Kl. 07.00 dagen efter kan du som hyresvärd hämta upp rapporter över nattens händelser via en webbsida
- Vid ev. behov av mer information kan du kontakta de oss på dagtid.
- Väljer du som hyresvärd att driva ärendet i hyresnämnden, finns vår personal tillgänglig för att ev. vittna
- För de hyresvärdar som så önskar hanterar trygghetskonsulenterna på dagen deras störningsärenden..