Hur funkar tjänsten?

Störningsjouren fungerar som hyresvärdens förlängda arm.

Så här fungerar tjänsten i korthet för dig som hyresvärd:

  • Din hyresgäst ringer ert journummer
  • Hyresvärdens larmcentral kopplar honom/henne till Störningsjouren
  • Störningsjourens larmcentral tar emot ärendet och gör en utredning av vad störningen består i.
  • Störningsjourens larmcentral matar in alla uppgifter i sitt datasystem. I systemet har de även tillgång till ert fastighetsregister, som en gång per månad uppdateras via en fil som ni förmedlar.
  • Störningsjourens larmcentral delegerar uppdraget till den personalstyrka som geografiskt är närmast störningen. Personalen har i sina bilar tillgång till samma datasystem där de ser alla uppgifter.
  • För att få en uppdaterad lägesbeskrivning samt komplettera informationen kontaktar personalen i bilarna den störda hyresgästen per telefon.
  • Vid behov ber personalen den störda hyresgästen om hjälp för att komma in i trappuppgången.
    Eventuellt behöver personalen även komma in i lägenheten hos den störde.
  • Trygghetskonsulenterna konstaterar störningen och kontaktar den störande för att få störningen att upphöra.
  • Trygghetskonsulenterna dokumenterar händelsen i sitt datasystem.
  • Kl. 07.00 dagen efter kan du som hyresvärd hämta upp rapporter över nattens händelser via en webbsida
  • Vid ev. behov av mer information kan du kontakta de oss på dagtid.
  • Väljer du som hyresvärd att driva ärendet i hyresnämnden, finns vår personal tillgänglig för att ev. vittna
  • För de hyresvärdar som så önskar hanterar trygghetskonsulenterna på dagen deras störningsärenden..